tisdag 20 september 2011

Mer fika

Det är på helgen jag får tid att baka och då får jag även passa på att bjuda in till fika. I lördags bakade jag supergoda syltkakor och så en variant på farmors sockerkaka. Vad jag kan minnas bjöd hon nästan alltid på nybakad sockerkaka med choklad på, så i helgen fick det bli en sockerkaka toppad med Marabou mjölkchoklad, hackad mandel och lite riven mörk choklad. Nybakad sockerkaka, fortfarande lite lätt ugnsvarm är verkligen underskattat och jag hade nästa glömt hur gott det är! 

Jag fick för övrigt återigen användning av min lilla springform som är perfekt för en halv sats sockerkaka. Formen var ett riktigt bra inköp och den har tidigare använts för att göra bland annat en liten tårta och kladdkaka


Farmors sockerkaka med chokladtäcke (halv sats)

2 ägg
1,25 dl socker
1 tsk vaniljsocker
25 g smör
0,5 dl mjölk
1,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
lite rivet citronskal

80 g mjölkchoklad
0,5 dl hackad mandel
1 msk riven mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Smält smör, rör i mjölk och blanda sedan med äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt, vänd försiktigt ner i smeten. Smaksätt med citronskalet. Smöra och bröa formen. Grädda kakan i mitten av ugnen 25-30 minuter. Prova med sticka, kakan ska inte vara kladdig. Låt kakan svalna något och stjälp upp på galler eller en tallrik. Smält mjölkchokladen och bred på kakan. Strö över mandeln och den mörka chokladen. Servera helst när kakan fortfarande är ljummen och chokladen inte stelnat. 


Syltkakor (25 st)

150 g smör
1,5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl flytande margarin
1 dl hallonsylt

Sätt ugnen på 175 grader. Arbeta ihop kallt smör, socker, mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda i det flytande margarinet och knåda ihop till en slät deg. Rullar bollar och lägg i formar, de jäser ganska mycket så använd formar och gör inte heller för stora kakor. Tryck en fördjupning i varje boll och fyll hålrummet med sylten. Grädda i ca 15 minuter. Låt kakorna svalna på galler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar