måndag 24 september 2012

Ny favoritpasta

Jag har tidigare skrivit om mina favoritpastarätter. De ska gärna gå fort att tillaga och smaka så där fantastiskt som italiensk mat kan göra. För några veckor sedan hittade jag ett nytt recept med rå salsiccia, vitt vin och tomat som jag redan hunnit laga två gånger. En ny favorit kan man nästan säga. Till den goda pastasåsen har jag serverat Bavette från Barilla. "Dödspastan" kallas den av min kära pojkvän och jag är beredd att hålla med. Jag tycker den alltid blir kokad perfekt och om det säger mer om kocken än om pastan vill jag inte uttala mig, men jag har även vänner som börjat köpa hem just den pastan eftersom den är så god.


Pasta med sasiccia med vitt vin och tomat (4 port)

500 g linguini (Bavette)
500 g rå salsicciakorv
4 msk olivolja
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
1/5 röd chili, hackad
2 tomater, tärnade
2 dl vitt vin
1 kruka persilja, hackad
salt och svartpeppar
rikligt med riven parmesanost

Ta bort skinnet från korvarna och mosa dem. Bryn i olivolja några minuter. Tillsätt vitlök och chili och bryn ytterligare någon minut. Häll i tomater samt vitt vin och låt koka ihop ca 5 minuter. Blanda sedan med den nykokta pastan och vänd ner persilja. Smaka av med salt och svartpeppar. Strö på parmesanosten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar